Εκδρομείς στο Σπήλαιο Πετραλώνων από τον Πειραιά καταγγέλλουν (Μάιος 2013)

Το Σαββατοκύριακο 17 και 18 Νοεμβρίου 2012 το βιβλιοπωλείο Αιγηίς διοργάνωσε εκδρομή στη Β. Ελλάδα, μαζί και στο Σπήλαιο Πετραλώνων. Εννέα εκδρομείς συνυπέγραψαν την κατωτέρω επιστολή με διάφορα ερωτήματα προς τους αρμόδιους, κυρίως της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας. Αναμένεται κι εδώ μια απάντηση, που μάλλον παράνομα ουδέποτε θα δοθεί (όπως ακριβώς συνέβη και με την επιστολή της Ευρωπαϊκής Ανθρωπολογικής Ένωσης της 5-9-2012). Πάντως μια παροιμία λέει: στων κουφών κλπ την πόρτα όσο θέλεις βρόντα, ενώ μια άλλη: πίσω έχει η αχλάδα την ουρά. Μάλλον οι αρμόδιοι είναι τόσο βουτηγμένοι στις παρανομίες και τόσο μπαϊλντισμένοι από τις γνωστές στο πανελλήνιο δραστηριότητές τους, ώστε δεν ιδρώνει το αυτί τους με όσα αναφέρουν οι νόμοι και οι παροιμίες. 

Έλληνες φορολογούμενοι, εκδρομείς στο Σπήλαιο Πετραλώνων από το βιβλιοπωλείο Αιγηίς, Β. Γεωργίου Α' 11, Πειραιεύς, τηλ. 210-4100286, aegeis@otenet.gr

Προς: Α) Τον κ. Αναπληρωτή Υπουργό ΥΠΑΙΘΠΑ
Β) Τη Γενική Διεύθυνση Αρχαιοτήτων
Γ) Το Υπουργείο Τουρισμού


Κοιν: Ανθρωπολογική Εταιρεία Ελλάδος, Δαφνομήλη 7, Αθήνα 11471
Πειραιεύς, 30 Μαρτίου 2013


ΘΕΜΑ: Ανήκουστη υποβάθμιση του Σπηλαίου Πετραλώνων Χαλκιδικής.


Κύριοι,

Οι κάτωθι υπογεγραμμένοι Έλληνες φορολογούμενοι πολίτες σάς ενημερώνουμε ότι κατά την επίσκεψή μας στο Σπήλαιο Πετραλώνων, που είχε διοργανώσει το βιβλιοπωλείο Αιγηίς την Κυριακή 18 Νοεμβρίου 2012, και ενώ είχαμε στην παρέα μας τον ανθρωπολόγο Δρα Νίκο Πουλιανό και επιστημονικό στέλεχος της Γ.Γ.Π., ευρέθημεν σε πολύ δύσκολη θέση διότι:

  1. Ανεβήκαμε τα ~30 σκαλιά από το θέατρο «Δάφνη», το χώρο στάθμευσης αυτοκινήτων, στο πλάτωμα που υπάρχει μπροστά στην είσοδο του Σπηλαίου. Εκεί εντύπωση μας προκάλεσε ένα μικρό κίτρινο Ι.Χ. αυτοκίνητο (όχι υπηρεσιακό), μάλλον του αρχαιοφύλακα κ. Κ. Παπαδόπουλου, το οποίο ήταν σταθμευμένο περί τα 5 μ. από το εντευκτήριο, που στη συνέχεια κάποιος απομάκρυνε βιαστικά. Η στάθμευση στον προαύλιο χώρο του Σπηλαίου ενός Ι.Χ. αυτοκινήτου αποτελεί πρέπουσα εικόνα για τους επισκέπτες και πόσο συχνά συμβαίνει άραγε αυτό; Είναι επίσης πρέπον ο ίδιος αρχαιοφύλακας να μην φέρει κανένα διακριτικό ή καρτελάκι με τα στοιχεία του, αλλά να πληροφορηθούμε το όνομά του ρωτώντας; Πάντως ένα παρήγορο για μας γεγονός ήταν πως η τριτοκοσμική μπάρα που είχε μπει το 2004 περί τα 800 μ. στη διασταύρωση που οδηγεί στο Σπήλαιο, λόγω του ότι ήταν χειμώνας δεν λειτουργούσε.
  2. Παρόλο που οι εκεί υπάλληλοι ολοφάνερα γνώριζαν τον κ. Ν. Πουλιανό, εντύπωση μας προκάλεσε ότι δεν βρέθηκε ούτε ένας να πει πως δεν χρειάζεται να βγάλει εισιτήριο, το οποίο τελικά «έκοψε» ο προαναφερθείς αρχαιοφύλακας.
  3. Κατά την περιήγησή μας μέσα στο Σπήλαιο με συνοδεία εξουσιοδοτημένου άλλου φύλακος του Σπηλαίου και ενώ υπήρχε πλήρης ηρεμία και ησυχία, εξαίφνης ο προαναφερόμενος κ. Κ. Παπαδόπουλος, σε αρκετά μεγάλη απόσταση από εμάς, άρχισε να φωνάζει και να λέγει απευθυνόμενος προς τον κ. Πουλιανό: «Δεν σου είπα να μην ξεναγήσεις; Και είσαι και υπάλληλος του Υπουργείου και δημιουργείς και πρόβλημα». Μάλιστα, ο φύλαξ που μας συνόδευε είπε στον κ. Κ. Παπαδόπουλο: «μα δεν μίλησε ο άνθρωπος», εννοώντας τον κ. Πουλιανό. Μετά την ολοκλήρωση της περιηγήσεως και ενοχλημένοι από την αγενή και απρεπή συμπεριφορά του αρχαιοφύλακος, πήγαμε να του ζητήσουμε τον λόγο, κατά πόσο δηλαδή δεν μας επιτρέπεται ούτε καν να συνομιλούμε μεταξύ μας. Εξάλλου είναι γνωστό ότι ο Δρ Νίκος Πουλιανός δεν είναι ξεναγός, αλλά ένας από τους ερευνητές του Σπηλαίου επί 1Οετίες. Ακόμα και αν του ζητούσαμε να μας πει δύο λόγια για τα ευρήματα που ανακάλυψε ο ίδιος, ποίο θα ήταν άραγε το «φοβερό» πρόβλημα; Κανείς δεν αντιλαμβάνεται ότι παρόμοια νοοτροπία μόνο δεινά στο εξωτερικό για τον τόπο μας μπορεί να προξενεί; Εμείς, πάντως θέλουμε να καταγγείλουμε την ανάρμοστη και απαράδεκτη συμπεριφορά του κ. Κ. Παπαδόπουλου, που προσβάλλει τον σημαντικότατο χώρο του Σπηλαίου και βεβαίως εμάς τους ιδίους, οι οποίοι εταξιδεύσαμε από τον Πειραιά στην Χαλκιδική για να θαυμάσουμε το Σπήλαιο με τα σπάνια ευρήματα και αντ' αυτού εθαυμάσαμε το άκρον άωτον της αγενείας. Στόχος μας είναι να προλάβουμε τυχόν παρόμοιο μελλοντικό γεγονός και σας καλούμε όπως μεριμνήσετε επί του θέματος.
  4. Ορισμένοι εξ ημών είχαμε ξανά επισκεφθεί τον χώρο, όταν ακόμα ήκμαζε υπό τη διεύθυνση των Δρων Άρη και Νίκου Πουλιανού, ενώ αλγεινή εντύπωση μας προκάλεσε η απογύμνωση του Ανθρωπολογικού Μουσείου (συχνά ακόμα και χωρίς επιγραφές) μετά την εντελώς αναίτια απομάκρυνσή τους στις 4-4-2011. Ευρήματα από τις ανασκαφές τους του ευρύτερου χώρου των Πετραλώνων, την Νέα Τρίγλια, την Κασσάνδρα, την Πτολεμαΐδα κ.α., αναπαραστάσεις του νεκρού Αρχανθρώπου, αγάλματος του προσώπου του, το Πρωτόγλυπτο της Μακεδονίας, ένα ξύλινο «δοκάνι», διάφορα λίθινα και οστέινα εργαλεία εξαφανισμένα, όπως και ο ίδιος ο θεμέλιος λίθος του Μουσείου κλπ. Ωραιότατες ζωγραφικές τοιχογραφίες που κοσμούσαν την αίθουσα εκθεμάτων του Μουσείου σήμερα είναι επικαλυμμένες από μουσαμά. Διερωτώμεθα αν αυτές οι πράξεις αποσκοπούν σε κάποια έμμεσα οικονομικά έσοδα των σημερινών διαχειριστών και τέλος πάντων προς ποιο ματαιόδοξο συμφέρον (και όχι βεβαίως των επισκεπτών) η απόκρυψη του 50ετούς μόχθου, των διαπρεπών Ελλήνων ανθρωπολόγων,
  5. Μεταξύ των απομακρυσμένων ευρημάτων από το Μουσείο και ένα ψύλλο πρίνου, το οποίο υπήρχε παλαιότερα στο Μουσείο, Το εύρημα αυτό θαυμάσαμε όχι κατά την επίσκεψή μας στα Μουσείο Πετραλώνων, αλλά στη σελίδα 88 της ελληνικής έκδοσης του περιοδικού Intelligent Life που ήταν σε κυκλοφορία το Νοέμβριο του 2012 την εποχή δηλ. που επισκεφθήκαμε το Σπήλαιο. Θα μπορούσαμε άραγε να σας παρακαλέσουμε να μας ενημερώσετε για την τύχη αυτού του ευρήματος, αλλά και για το γιατί έχει απομακρυνθεί από το Μουσείο;
  6. Επί Πουλιανού» υπήρχε ένα βιβλίο εντυπώσεων, όπου οι επισκέπτες μπορούσαν να «καταθέτουν» τις απόψεις τους για το μνημείο, ακόμα και τις προτάσεις τους για βελτίωση. Άραγε σήμερα δεν υπάρχει ανάλογη ανάγκη και καταργήθηκε εδώ και δύο χρόνια αυτό το στοιχειώδες και παγκόσμια διαδεδομένο «δικαίωμα» των τουριστών;
  7. Ανάμεσα στο Σπήλαιο και το Μουσείο η απόσταση είναι γύρω στα 100 μ. Περίπου στο μέσον υπήρχε ένα μεγαλοπρεπές, περί τα 4 μ., άγαλμα μιας καμηλοπάρδαλης. Αποτελούσε σημαντική «ατραξιόν» όπου φωτογραφίζονταν σχεδόν όλοι οι επισκέπτες, Την εντοπίσαμε παραπεταμένη, με κομμένα τα πόδια, σε ένα χωράφι ΝΔ του Σπηλαίου. Φωτογραφηθήκαμε δίπλα σε αυτή την κατεστραμμένη καμηλοπάρδαλη. Πέρα από την καταγγελία μιας εξόφθαλμης σύγχρονης βαρβαρότητας, η δική μας επιπλέον απορία είναι, τώρα που συνάνθρωποί μας πένονται στην Ελλάδα, πόσο στοίχισε (π.χ 20.000 ευρώ) στο ελληνικό Δημόσιο η απομάκρυνση του εν λόγο αγάλματος (μεροκάματα για να της κόψουν τα πόδια, μεταφορά με ειδικό γερανό κλπ); Κατά τη γνώμη μας επιβάλλεται η αποκατάσταση της καμηλοπάρδαλης στο χώρο της.

Με βάση τις ανωτέρω καταγγελίες και τις αντίστοιχες ερωτήσεις, επιφυλασσόμενοι παντός νομίμου δικαιώματός μας σας παρακαλούμε να μας ενημερώσετε τόσο για τα προαναφερόμενα, όσο και για ης δικές σας απόψεις και ενέργειες, μαζί με κάθε σχετικό ενδεχομένως έγγραφο ή άλλο στοιχείο. Στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε παραπέρα διευκρίνιση, οι κάτωθι υποφαινόμενοι,

Π. ΣΚΟΠΕΛΙΤΟΥ
Ρ. ΜΑΜΑΗ
Β. ΕΡΜΗΛΙΟΥ
Α. ΜΠΑΪΡΑΧΤΑΡΗ
ΜΑΡΓ. ΒΕΡΓΟΥ
Κ. ΜΑΚΡΥΝΗΣΙΟΥ
Μ. ΚΑΠΝΙΔΗ
Ρ. ΚΑΝΔΥΛΙΩΤΗ
ΚΡΥΣΡΑΛΛΙΑ ΣΠΕΝΔΑ

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΑ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ