ΕΝΙΑΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΥΠ.ΠΟ. ΑΤΤΙΚΉΣ - ΣΤΕΡΕΑΣ & ΝΗΣΩΝ ΣΤΟΥΡΝΑΡΗ 25, 101.86, ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.: 210-38.32.080, FAX: 210-38.32.656

 

Αθήνα, 10/06/2014

Ετήσιος Απολογισμός ΔΣ Ενιαίου Συλλόγου Αττικής, Στερεάς και Νήσων

 

Ιούνιος 2013 - Ιούνιος 2014

Τη χρονιά που πέρασε ο Ενιαίος Σύλλογος βρέθηκε να αντιπαλεύει σε εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες την πολιτική των μνημονίων, των απολύσεων, της ανατροπής των μισθολογικών- ασφαλιστικών-συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων μας, του ξεπουλήματος της δημόσιας περιουσίας, της αλλαγής παραδείγματος στο δημόσιο τομέα, με τη μετατροπή του σε επιτελικό κράτος, με τον περιορισμό του «κοινωνικού κράτους», με την ανατροπή των εργασιακών σχέσεων σε αυτό (ελαστικές σχέσεις εργασίας μέσω ΜΚΟ, ουσιαστική άρση μονιμότητας), με την καλλιέργεια του ανταγωνισμού και της ανθρωποφαγίας μέσω του νόμου για την αξιολόγηση και της πολιτικής της διαθεσιμότητας με στόχο τις απολύσεις.

Ο Ενιαίος Σύλλογος βρέθηκε στην πρώτη γραμμή των κινητοποιήσεων, τόσο στις γενικές απεργίες, όσο και στις κινητοποιήσεις των δημοσίων υπαλλήλων και των υπαλλήλων του Υπουργείου Πολιτισμού, με ξεκάθαρες πολιτικές θέσεις ενάντια σε αυτή την πολιτική που διαλύει κάθε δημόσιο αγαθό στο βωμό μιας κρίσης που δεν δημιουργήθηκε από τους εργαζόμενους. Ασφαλώς, ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε από τον Σύλλογο στις πολιτικές και νομοθετικές πρωτοβουλίες που προσπαθούν να βάλουν στο στόχαστρο τους εργαζόμενους στο ΥΠΠΟΑ και το ίδιο το έργο του ΥΠΠΟΑ. Ωστόσο, διαγνώσαμε από νωρίς την κατεύθυνση που παίρνουν οι πολιτικές που εφαρμόζονται στο δημόσιο και αρνηθήκαμε να μπούμε στη λογική του μεμονωμένου αγώνα, συμμετέχοντας σε κοινές κινητοποιήσεις.

Η δράση του Συλλόγου, που αναπτύχθηκε σε συντονισμό με τα υπόλοιπα σωματεία του ΥΠΠΟΑ, με σωματεία του υπόλοιπου δημοσίου τομέα (και σε μικρότερο βαθμό του ιδιωτικού τομέα) κινήθηκε στην κατεύθυνση της αποκάλυψης των πραγματικών κάθε φορά στόχων των εφαρμοζόμενων πολιτικών τόσο προς τους εργαζόμενους στο ΥΠΠΟΑ όσο και προς την υπόλοιπη κοινωνία. Χρησιμοποιήσαμε κάθε πρόσφορο μέσο: από τις απεργίες και τις στάσεις εργασίας, τις έκτακτες γενικές συνελεύσεις και τις τοπικές συνελεύσεις και ενημερώσεις, τις ανακοινώσεις και τα υπομνήματα, τις συνεντεύξεις τύπου και τις νομικές ενέργειες, τις παραστάσεις στην πολιτική ηγεσία, στη Βουλή και τα κόμματα.

Αν και ο επιθυμητός στόχος ήταν και παραμένει η ανατροπή αυτής της πολιτικής, αφού και η ελάχιστη συνδικαλιστική κατάκτηση σήμερα πλέον συνδέεται με συνολική ανατροπή της πολιτικής που εφαρμόζεται, ως συνδικαλιστικό κίνημα στο δημόσιο τομέα καταφέραμε μόνο να καθυστερήσουμε την εφαρμογή πλευρών της ασκούμενης πολιτικής (μείωση αριθμού διαθέσιμων, καθυστέρηση υλοποίησης του στόχου για απολύσεις στο δημόσιο). Δυστυχώς, συνολικά το συνδικαλιστικό κίνημα στο δημόσιο βρίσκεται σε μια μάχη οπισθοφυλακής που καθυστερεί ίσως αλλά δεν ανατρέπει την πολιτική που διαλύει τις ζωές μας.

Η μάχη αυτή, που αναπόφευκτα έχει πολιτικό χαρακτήρα, χρειάζεται να ενταθεί το επόμενο διάστημα. Για να είναι πιο αποτελεσματική χρειάζεται να υπερβούμε οι εργαζόμενοι-ες τη λογική της ανάθεσης στα Διοικητικά Συμβούλια, να αναμετρηθούμε με την ηττοπάθεια και την υποταγή, να υπερβούμε λογικές «παλαιού» συνδικαλισμού (αντιπαραθέσεις κλάδων, συνδικαλισμός διαδρόμων, κυβερνητικός συνδικαλισμός), να υπερασπιστούμε στην πράξη την αλληλεγγύη, τη συλλογικότητα, να εμπιστευτούμε τη δύναμη και την ενότητά μας.

Το ΔΣ του Ενιαίου εργάστηκε για την έγκαιρη και έγκυρη ενημέρωση όλων των συναδέλφων για όλα τα ζητήματα που ανέκυψαν και τους αφορούσαν, για την ενεργή και άμεση παρέμβαση και παρουσία του Συλλόγου σε συνδικαλιστικά και άλλα θέματα (παρεμβάσεις στη διοίκηση, συναντήσεις με πολιτική ηγεσία, υποβολή υπομνημάτων κλπ), για την ενεργοποίηση των μελών του Συλλόγου. Ωστόσο, δεν μπορέσαμε να υπερβούμε την κυριαρχία της λογικής της ανάθεσης από τα μέλη προς τα ΔΣ των Συλλόγων που αναπαράγεται στο συνδικαλιστικό κίνημα. Η ενεργοποίηση των μελών του Συλλόγου και η ανατροφοδότηση των μελών του ΔΣ από τα μέλη του Συλλόγου αποτελεί βασικό στοίχημα για το από δω και μπρος. Η αξιοποίηση θετικών παραδειγμάτων (όπως οι τοπικές συνελεύσεις ανά χώρο εργασίας) χρειάζεται να συνεχιστεί.

Η δράση του Συλλόγου δεν περιορίστηκε στα αυστηρά δικά μας συνδικαλιστικά θέματα. Έγινε προσπάθεια να υπερασπιστούμε στην πράξη το συνδικαλισμό που δε κλείνεται στα δικά του, αλλά ανοίγεται στην κοινωνία κι αναζητά κοινούς δρόμους βάσει κοινών συμφερόντων. Η συμπαράστασή μας από την πρώτη στιγμή στον αγώνα των εργαζόμενων στην ΕΡΤ, στους διοικητικούς των πανεπιστημίων, στους σχολικούς φύλακες και τις καθαρίστριες του Υπουργείου Οικονομικών, ο συντονισμός με άλλα πρωτοβάθμια σωματεία του ΥΠΠΟΑ και του δημόσιου τομέα (συμμετοχή σε συσκέψεις συντονισμού) ήταν σημαντικά, αλλά ανεπαρκή βήματα σε αυτή την κατεύθυνση. Ο από τα κάτω συντονισμός εργαζόμενων και σωματείων, η διασύνδεση με ομάδες πολιτών που διεκδικούν, ενισχύουν τον αγώνα μας και μας απεγκλωβίζουν από μια "στενή" ορισμένες φορές οπτική για τα πράγματα.

Βασικά συνδικαλιστικά θέματα που απασχόλησαν το Σύλλογο

1.         Διαθεσιμότητα - απολύσεις

Η μάχη για την υπεράσπιση των θέσεων εργασίας ήταν και συνεχίζει να είναι μάχη για την υπεράσπιση του πολιτισμού ως δημόσιου αγαθού και του δημόσιου τομέα στο σύνολό του.

Γιατί η πολιτική της απαξίωσης του δημοσίου τομέα για να ανοίξει ο δρόμος για την ιδιωτικοποίηση των κερδοφόρων πλευρών του περνάει μέσα από τη μείωση των εργαζομένων σε αυτόν και την απαξίωση της δουλειάς μας και του έργου των υπηρεσιών.

Το Σεπτέμβρη του 2013 το Κυβερνητικό Συμβούλιο Διοικητικής Μεταρρύθμισης υπό την προεδρία του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά αποφάσισε τις πρώτες απολύσεις στο δημόσιο μετά από 100 χρόνια μέσω του προγράμματος της διαθεσιμότητας. Ο Σύλλογός μας συμμετείχε σε όλες τις κινητοποιήσεις αποκαλύπτοντας ότι ο πραγματικός στόχος της διαθεσιμότητας είναι οι απολύσεις. Οργάνωσε συνέντευξη τύπου με τη συμμετοχή συναδέλφων του ΥΠΠΟΑ σε διαθεσιμότητα προκαλώντας σχετικά δημοσιεύματα και αναδεικνύόντας τα προβλήματα που προκαλούνται στις υπηρεσίες από την απομάκρυνση των συναδέλφων, τις αντιφάσεις και τα αδιέξοδα μιας πολιτικής εξοντωτικής για ανθρώπους και έργα.

Η αρχική εξαγγελία για 500 διαθέσιμους στο ΥΠΠΟΑ αντιμετωπίστηκε με κοινές απεργιακές κινητοποιήσεις στο ΥΠΠΟΑ (από τις οποίες δυστυχώς ορισμένοι Σύλλογοι απούσιαζαν) και συνολικά στο δημόσιο. Έγινε προσπάθεια να καθυστερήσει η διαδικασία της μοριοδότησης με απεργιακή κινητοποίηση στο διοικητικό που κήρυξε Σύλλογος μας και είχε καθολική συμμετοχή. Τελικά, 184 συνάδελφοί μας βρέθηκαν σε διαθεσιμότητα, με τρόπο άδικο και αντισυνταγματικό.

Ο Ενιαίος Σύλλογος αντιτάχθηκε, με ομόφωνη απόφαση του ΔΣ του, στο «πρόσθετο ειδικό κριτήριο μοριοδότησης» (ΦΕΚ 2408/Β/26.9.2013) καταγγέλοντας ότι συνιστά μια εντελώς απαράδεκτη μεθόδευση, μια ακόμη «πατέντα» που επιχειρεί να διχάσει τους εργαζόμενους δημιουργώντας ψεύτικους και φανταστικούς διαχωρισμούς στο εσωτερικό των διαφόρων κλάδων και ειδικοτήτων, αλλά και να συστήσει ένα μηχανισμό ρουσφετιού και εξυπηρετήσεων (ανώτατος αριθμός μορίων 31,5 αναλόγως των ετών υπηρεσίας σε έργα ανασκαφών, ανάδειξης, συντήρησης αρχαιολογικών χώρων, μνημείων και εγκαταστάσεων, καθώς και στη φύλαξη αρχαιολογικών χώρων, μουσείων και εγκαταστάσεων). Χωρίς να έχουμε καμιά αυταπάτη ότι μπορούν να υπάρξουν «δίκαιες» ή «αξιοκρατικές» απολύσεις, απαιτήσαμε, την άμεση απόσυρση - ανάκληση της εν λόγω Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ) των Παναγιωτόπουλου- Μητσοτάκη, σημειώνοντας προς κάθε κατεύθυνση ότι δεν πρέπει να διαφεύγει πως η ρύθμιση «φωτογραφίζει» και όσα σχεδιάζονται στο μέλλον για τις διαθεσιμότητες στο ΥΠΠΟΑ. Καθώς η ρύθμιση δεν αποσύρθηκε προχωρήσαμε στην νομική προσβολή της, διαδικασία που εκκρεμεί στα δικαστήρια.

Ο Ενιαίος Σύλλογος έχει στηρίξει όλες τις κινητοποιήσεις για τους «διαθέσιμους», προκήρυξε στάσεις εργασίας που έγιναν τις ημέρες εκδίκασης των υποθέσεων των συναδέλφων (αρκετές υποθέσεις είχαν θετική κατάληξη και οι συνάδελφοι επέστρεψαν στη δουλειά με ασφαλιστικά μέτρα), πιέσαμε την πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟΑ να ζητήσει θέσεις για την «κινητικότητα» από όλους τους κλάδους.

Όπως είναι γνωστό έχει ήδη βγει η προκήρυξη για την "κινητικότητα" όσων είναι σε "διαθεσιμότητα", μόνο 547 θέσεις για περισσότερους από 2.300 εργαζόμενους... Δηλαδή, περισσότεροι από 1.600 εργαζόμενοι απ' όσους είναι σήμερα σε διαθεσιμότητα δεν θα τοποθετηθούν σε κάποια από τις παραπάνω θέσεις και θα απολυθούν. Οι φορείς υποδοχής είναι κατά κύριο λόγο τα Κ.Ε.Π., το Υπουργείο Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρώπινων Δικαιωμάτων (δικαστήρια) και το Υπουργείο Υγείας (νοσοκομεία). Είναι περιττό να αναφερθούμε στις μεγαλόστομες υποσχέσεις της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠ.ΠΟ.Α. (που αρκετοί αναμετέδιδαν μεταξύ των συναδέλφων...), ότι δήθεν το Υπουργείο Πολιτισμού επρόκειτο να είναι φορέας υποδοχής σημαντικού αριθμού «διαθέσιμων» και από άλλους φορείς, δεδομένου ότι παρουσιάζει μεγάλα κενά στη στελέχωσή του, και ότι οι «διαθέσιμοι» συνάδελφοί μας επρόκειτο τάχα να επιστρέφουν στο Υπουργείο μέσα από το περιβόητο «πρόσθετο ειδικό κριτήριο».

Οι εξελίξεις στο μέτωπο αυτό, που εκτός των άλλων σημαίνουν και την απώλεια 184 πολύτιμων θέσεων εργασίας για το ΥΠ.ΠΟ.Α., προαναγγέλοντας τις πρώτες μαζικές απολύσεις (μετά τις αναγκαστικές αποχωρήσεις λόγω της εφεδρείας του 2011), είναι κρίσιμες. Ο στόχος της συγκυβέρνησης, που εμφορείται από την πιο ακραία νεοφιλελεύθερη ιδεοληψία, είναι προφανής και, εξάλλου, έχει ανακοινωθεί δημόσια. Αν δεν ανατρέψουμε αυτή την εξέλιξη, οι συνάδελφοί μας, οι «διαθέσιμοι» εκπαιδευτικοί, σχολικοί φύλακες και καθαρίστριες του ΥΠΟΙΟ θα αποτελέσουν τους πρώτους απολυμένους από τον δημόσιο τομέα μετά τις αρχές του 20ού αιώνα, οπότε και κατοχυρώθηκε η μονιμότητα!

Η πολιτική των απολύσεων υπηρετείται, βέβαια, και μέσω άλλων διόδων, όπως το κλείσιμο ΝΠΔΔ Εθνικό Κέντρο Βιβλίου (ΕΚΕΒΙ) και η Ενοποίηση Αρχαιολογικών Χώρων Αθήνας (ΕΑΧΑ), όπως οι πλεονάζουσες θέσεις στα Σχέδια Οργανισμών.

2.  Αυτόνομο ΥΠΠΟ - Οργανισμός

Πρώτιστο ζήτημα αποτέλεσε για τον Ενιαίο το αίτημα της αυτονόμησης του Υπουργείου Πολιτισμού, με διατήρηση όλων των αρμοδιοτήτων και των θέσεων εργασίας σε αυτό. Η

ανασύσταση του ΥΠΠΟ τον Ιούνιο του 2013, αποτέλεσε δικαίωση της πάγιας θέσης του Ενιαίου Συλλόγου που προβλήθηκε εμφατικά όλη την προηγούμενη περίοδο. Η ύπαρξη αυτόνομου Υπουργείου Πολιτισμού, που είχε στην πρώτη κυβέρνηση Σαμαρά εκπέσει σε ΓΓ του υπερ- υπουργείου Παιδείας, αποτέλεσε προϋπόθεση για την επόμενη κρίσιμη μάχη που συνεχίζουμε να δίνουμε: τη διασφάλιση όλων των θέσεων εργασίας του υπηρετούντος προσωπικού όλων των κλάδων και ειδικοτήτων, τη διασφάλιση όλων των αρμοδιοτήτων για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς και την υποστήριξη της σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας, τις προσλήψεις προσωπικού για την κάλυψη επιτακτικών αναγκών των υπηρεσιών και την επαρκή χρηματοδότηση των δράσεών τους.

Το ζήτημα του Οργανισμού του Υπουργείου τέθηκε πλέον σε νέα βάση. Αλλά, η πολιτική ηγεσία, ακολουθώντας την ίδια τακτική με την προηγούμενη περίοδο, δεν ενημέρωσε ποτέ τους εργαζόμενους και τα σωματεία τους για τα σχέδια του Οργανισμού, δεν έδωσε ποτέ το τελικό σχέδιο για κανενός είδους διαβούλευση.

Αντίθετα, απουσία των ίδιων των εργαζομένων δρομολογείται η ολοκλήρωση του νέου Οργανισμού και η έκδοση του σχετικού Προεδρικού Διατάγματος. Το σχέδιο Οργανισμού που διέρρευσε φαίνεται να προχωρά σε σημαντική μείωση των δομών που ενδεχομένως θα συνδεθεί και με μείωση του αριθμού των εργαζομένων (πλεονάζον προσωπικό) ή με υποχρεωτικές μετακινήσεις προσωπικού, σε συνενώσεις κεντρικών και περιφερειακών υπηρεσιών, σε υπαγωγή υπηρεσιών του ΥΠΠΟ υπό τον Υπουργό εκτός του σώματος της διοίκησης.

Ζητάμε την απόσυρση του Σχεδίου, την ενημέρωση των σωματείων και των εργαζομένων για να έχουν λόγο οι ίδιοι οι εργαζόμενοι και τη διασφάλιση όλων των αρμοδιοτήτων και των θέσεων εργασίας, την κάλυψη των αναγκών με μόνιμο προσωπικό.

3.    Έλεγχος ωραρίου ΣΕΕΔΔ

Οι έλεγχοι του ωραρίου από το Σώμα Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης το 2013 δεν ήταν τυχαίοι. Η προσθήκη μιας ακόμη κατηγορίας δημοσίων υπαλλήλων, αυτής των «κοπανατζήδων», στις ήδη υπάρχουσες:                                                «τεμπέληδες», «ανίκανοι», «διαπλεκόμενοι», «διεφθαρμένοι»,

«επίορκοι», στόχευε στη νομιμοποίηση των επερχόμενων απολύσεων στη συνείδηση της ελληνικής κοινωνίας, στον εκφοβισμό, στην πειθάρχηση των εργαζόμενων και στην καλλιέργεια του ανταγωνισμού μεταξύ των δημοσίων υπαλλήλων. Στόχος ήταν να συμπληρωθεί ο αριθμός των τουλάχιστον 4.000 δημοσίων υπαλλήλων που έπρεπε να απολυθούν κατ' επιταγή της Τρόικας και συμφωνία της συγκυβέρνησης εντός του 2013 και 11.000 εντός του 2014.

Ο Ενιαίος Σύλλογος συμμετείχε σε παραστάσεις διαμαρτυρίας στη διοίκηση και την πολιτική ηγεσία, επεσήμανε ότι το «πιλοτικό» σύστημα καρτοσήμανσης παραμένει δυσλειτουργικό και αναξιόπιστο και ζήτησε την πρόσβαση των συναδέλφων στην ατομική κάρτα σήμανσης. Το ΔΣ του Συλλόγου υπέβαλε σε συντονισμό και συνεργασία με τα ΔΣ του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, των ΠΕ Διοικητικών και της Διοικούσας Επιτροπής Τμήματος ΕΜΔΥΔΑΣ στο ΥΠΠΟ Υπόμνημα προς την πολιτική ηγεσία ΥΠΠΟΑ για το θέμα των ελέγχων ωραρίου από το ΣΕΕΔΔ (27.6.2013). Υπό την ασκούμενη πίεση, η διαδικασία ολοκληρώθηκε εντός του ΥΠΠΟΑ χωρίς να γενικευτούν ζητήματα πειθαρχικών κυρώσεων.

4.    Έλεγχος μετατροπής συμβάσεων σε ΙΔΑΧ - Άρθρο 42 ν. 4250/2014 - Έλεγχοι ΣΕΕΔΔ

Αντιδράσαμε εγκαίρως στη βιομηχανία κάθε λογής καταγγελιών και στον απαράδεκτο δειγματοληπτικό έλεγχο που ξεκίνησε το Σώμα Ελεγκτών Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης, με

εντολή του Ειδικού Γραμματέα Π. Νομικού. Ήδη από την υπόθεση του ελέγχου του ΣΕΕΔΔ για το ωράριο της Κεντρικής Υπηρεσίας γνωρίζαμε ποιος είναι πραγματικά ο ρόλος του ΣΕΕΔΔ: να συκοφαντήσει τους δημοσίους υπαλλήλους και να δημιουργήσει δεξαμενές υποψηφίων για απόλυση. Αλλωστε, ο τρόπος που αξιοποιήθηκαν τα αποτελέσματα της έρευνας του ΣΕΕΔΔ για να δικαιολογηθεί το επαίσχυντο και αντισυνταγματικό άρθρο 42 του νόμου 4250/2014 (ΦΕΚ 74 Α') του ΥΔΜΗΔ, δεν αφήνει περιθώρια αμφιβολίας.

Η αντίδραση των εργαζομένων στο ΥΠΠΟΑ και των σωματείων ήταν άμεση. Πραγματοποιήθηκε, και με τη συμμετοχή του Συλλόγου μας, συνάντηση με τον Υπουργό για το θέμα 4/12 και κηρύχθηκε από την ΠΟΕΥΠΠΟ και τα πρωτοβάθμια σωματεία 48ωρη απεργία 5- 6/12. Η εκτίμησή μας από την αρχή ήταν ότι είναι αδιανόητη αυτή η μετά από δέκα ολόκληρα χρόνια αμφισβήτηση της νομιμότητας προσλήψεων, που πραγματοποιήθηκαν σε συνέχεια κινητοποιήσεων κι αγώνων των εργαζόμενων σε καθεστώς εργασιακής ομηρίας και έχει εγκρίνει το ΑΣΕΠ. Τονίσαμε ότι δε θα ανεχτούμε περιοριστικές ερμηνείες κατά την επανεξέταση της νομιμότητας των προσλήψεων.

Θα πρέπει πάντως να σημειώσουμε ότι, ενώ ο Σύλλογος είχε επισημάνει από νωρίς τους κινδύνους και το πού οδεύει αυτή η κατάσταση με τους «ελέγχους», δεν συνειδητοποίησαν τον κίνδυνο αμέσως όλα τα μέλη μας. Είτε πιστεύοντας ότι αψορά μόνο περιπτώσεις πλαστών δικαιολογητικών ή ψευδών στοιχείων είτε επειδή αυτή η διαδικασία ρίχνει το βάρος ατομικά στον εργαζόμενο που του γίνεται ο έλεγχος ή η καταγγελία, για πολλούς λόγους υπήρξε άνιση αντιμετώπιση από τα μέλη του Συλλόγου και δυσανάλογη συμμετοχή στις πρώτες κινητοποιήσεις.

Αποδείχθηκε σύντομα όχι οι έλεγχοι δεν ήταν τυχαίοι. Το Πόρισμα του ελέγχου της πρώτης καταγγελίας σε συνδυασμό με το άρθρο 42 του νόμου ΥΔΜΗΔ "Διοικητικές Απλουστεύσεις, Καταργήσεις, Συγχωνεύσεις Νομικών Προσώπων και Υπηρεσιών του Δημοσίου Τομέα - Τροποποίηση Διατάξεων Π.Δ. 318/1992 και λοιπές ρυθμίσεις" είναι σαφές πως θα αξιοποιηθούν για τις επερχόμενες απολύσεις. Στόχος είναι ο επαναπροσδιορισμός του τρόπου εφαρμογής των κριτηρίων του ΠΔ 164/2004, ώστε να προχωρήσουν σε απολύσεις. Η αρχική διατύπωση του άρθρου 42 στο σχέδιο νόμου του ΥΔΜΗΔ κατέγραφε με σαφήνεια τις προθέσεις του ΥΔΜΗΔ: να επαναπροσδιοριστούν αναδρομικά τα κριτήρια! Μετά από έντονες παρεμβάσεις του Ενιαίου σε συνδυασμό με άλλα σωματεία και με την Ομοσπονδία, υπό την πίεση που ασκήθηκε και με την υποβολή του Υπομνήματος από τα σωματεία του ΥΠΠΟΑ (Ενιαίος Σύλλογος Υπαλλήλων ΥΠΠΟ Αττικής, Στερεάς και Νήσων, Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων, Πανελλήνιος Σύλλογος Διοικητικών Υπαλλήλων Πτυχιούχων Ανωτάτων Σχολών ΥΠΠΟ, Πανελλήνιος Σύλλογος Υπαλλήλων ΥΠΠΟ Κλάδων ΔΕ, Πανελλήνια Ένωση Συντηρητών Αρχαιοτήτων και το Τμήμα ΕΜΔΥΔΑΣ του ΥΠΠΟΑ) προς τους Βουλευτές του Ελληνικού Κοινοβουλίου, (εκτός της Χρυσής Αυγής), τις απεργίες και τις κινητοποιήσεις, αλλά και επειδή ήταν προδήλως παράνομο και αντισυνταγματικό, το άρθρο αυτό άλλαξε από την αρχική του μορφή, ενώ στην ολομέλεια της Βουλής έγιναν και άλλες αλλαγές προκειμένου να ψηφιστεί.

Στην τελική διατύπωση του άρθρου, έχει απαλειφθεί η αναφορά στην «μη τήρηση της νόμιμης διαδικασίας», ενισχύεται σχετικά ο ρόλος του ΑΣΕΠ στη διαδικασία, έχει προστεθεί η πρόβλεψη «δεν συνέτρεχαν οι προβλεπόμενες κατά περίπτωση νόμιμες προϋποθέσεις με υπαιτιότητα του υπαλλήλου». Η τελική διατύπωση του άρθρου 42 προβλέπει «Οι συμβάσεις ή σχέσεις εργασίας ή έργου υπαλλήλων σε φορείς του δημοσίου ή του ευρύτερου δημόσιου τομέα, όπως αυτός ορίζεται στο άρθρο 14 του ν. 2190/94 όπως ισχύει, οι οποίες μετατράπηκαν σε αορίστου χρόνου, λύονται αυτοδικαίως και οι θέσεις καταργούνται -ανεξαρτήτως του χρόνου που παρήλθε από τη μετατροπή- σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι κατά τον χρόνο μετατροπής δεν συνέτρεχαν οι προβλεπόμενες κατά περίπτωση νόμιμες προϋποθέσεις με υπαιτιότητα του υπαλλήλου».

Αυτές οι προβλέψεις βάζουν κάποιο «φρένο» στην προσπάθεια του ΥΔΜΗΔ να απολύσει εν μια νυκτί αλλάζοντας τα κριτήρια, παραμένει όμως η εκ των υστέρων αλλαγή των κριτηρίων εφαρμογής του Π.Δ. 164/2004 (αλλά και των προηγούμενων νόμων περί μετατροπής συμβάσεων), όπως και η αντισυνταγματική πρόβλεψη για απόλυση ανεξαρτήτως χρονικού διαστήματος, καταστρατηγώντας και την αρχή της ασφάλειας δικαίου και την αρχή της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης προς τη Διοίκηση (γενική αρχή δικαίου). Ήδη με την εγκύκλιο εφαρμογής του Νόμου που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 1447/Β, 5-6/2014 επιχειρείται εκ νέου ακόμη και η επαναδιατύπωση του σχετικού άρθρου 42 : "Για κάθε περίπτωση μετατροπής, για την οποία διαπιστώνεται η μη συνδρομή των νόμιμων προϋποθέσεων με υπαιτιότητα του υπαλλήλου, στην πορισματική έκθεση πρέπει απαραιτήτως να αναφέρονται οι συγκεκριμένες διατάξεις βάσει των οποίων έγινε η μετατροπή, οι προβλεπόμενες προϋποθέσεις για τη μετατροπή, τα στοιχεία της απόφασης μετατροπής, οι συγκεκριμένες προϋποθέσεις ή προϋπόθεση που δεν συντρέχει με ρητή μνεία των ενδείξεων ότι για τη μετατροπή της σύμβασης χωρίς τη συνδρομή των νόμιμων προϋποθέσεων υπήρξε υπαιτιότητα του υπαλλήλου. Τέτοιες περιπτώσεις συνιστούν ιδίως η τυχόν χρήση πλαστών δικαιολογηηκών, η υποβολή εκ μέρους του υπαλλήλου, με την αίτηση του ή κατ' άλλον τρόπο, αναληθών ή ανακριβών στοιχείων, όταν σε αυτά στηρίχτηκε η απόφαση μετατροπής της σύμβασης, η παρασιώπηση ή απόκρυφη κρίσιμων στοιχείων καθώς και οποιαδήποτε άλλη μη νόμιμη ενέργεια εκ μέρους του υπαλλήλου αναφορικά με τη συνδρομή των κατά περίπτωση νόμιμων προϋποθέσεων για τη μετατροπή της σύμβασης".

Η έκθεση της Επιστημονικής Επιτροπής της Βουλής, που δικαιώνει τα επιχειρήματά μας, δείχνει ότι έχουμε πολλές πιθανότητες να κερδίσουμε το νόμο στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Αυτό όμως δεν αρκεί: χρειάζεται όλοι οι συνάδελφοι να βρεθούμε ενωμένοι, δείχνοντας αλληλεγγύη ο ένας στον άλλον. Να πάψουν οι καταγγελίες, που συνεχίζονται σωρηδόν για οποιονδήποτε και με οποιαδήποτε αφορμή. Να συνειδητοποιήσουμε ότι δεν είναι ατομική υπόθεση του καθενός, αλλά πολιτικό θέμα οι απολύσεις. Οι αγώνες μας δεν πάνε χαμένοι, αλλά μπορούν να έχουν αποτελέσματα.

Στο ΥΠΠΟΑ ειδικά, με το μεγάλο αναλογικά ποσοστό υπηρετούντων ΙΔΑΧ, με τους ελέγχους του ΣΕΕΔΔ σε εξέλιξη, με εσωτερικές διαδικασίες (πορίσματα ΕΔΕ) που δημιουργούν αρνητικές προϋποθέσεις, έχουμε να δώσουμε μεγάλο αγώνα για το θέμα αυτό, καθώς έχουμε ήδη στοχοποιηθεί από την πολιτική ηγεσία του ΥΔΜΗΔ και τα Μ ΜΕ.

5.  Αξιολόγηση

Ο νόμος του ΥΔΜΗΔ "Διοικητικές Απλουστεύσεις, Καταργήσεις, Συγχωνεύσεις Νομικών Προσώπων και Υπηρεσιών του Δημοσίου Τομέα - Τροποποίηση Διατάξεων Π.Δ. 318/1992 και λοιπές ρυθμίσεις" άρθρα 20-32 προβλέπει το 25% των υπαλλήλων σε επίπεδο Γεν. Δ/νσης να αξιολογείται με τους βαθμούς 9 έως 10, το 60% με 7 έως 8 και το 15% με 1 έως 6, με κριτήριο την «παραγωγικότητα των μονάδων και τις αρμοδιότητες σε σχέση με τις προτεραιότητες της ασκούμενης πολιτικής». Δηλαδή ο αξιολογητής ωθείται να αξιολογεί κατά ένα ποσοστό ακόμη κι αναντίστοιχα με τα πραγματικά δεδομένα, ώστε να προσαρμοστεί στην ποσόστωση και να αποφύγει την πειθαρχική δίωξη. Είναι υπαρκτός ο κίνδυνος να καλλιεργηθεί έντεχνα ο ανταγωνισμός μεταξύ των διαφορετικών κλάδων και των συναδέλφων για τις ποσοστώσεις που θα οδηγούν στην απόλυση ή στη σωτηρία.

Ο Ενιαίος Σύλλογος τοποθετήθηκε αρνητικά έναντι το νόμου που φέρνει ένα πιο συγκεντρωτικό (ένας αξιολογητής), πιο αυθαίρετο (ποσοστώσεις 25-60-15 και κριτήρια), απολύτως αντιδημοκρατικό και κατασταλτικό (αξιολόγηση του ενός, υποβολή ενστάσεων σε επιτροπή 3 Γεν. Δ/ντών χωρίς συμμετοχή αιρετών, κατάργηση δικαιώματος πρόσβασης στην έκθεση) και εντελώς ξεπερασμένο (το έχουν καταργήσει ακόμη και οι μεγάλες ιδιωτικές εταιρείες) σύστημα αξιολόγησης. Μετά την ψήφιση του νόμου είδαν το φως της δημοσιότητας πληροφορίες για σύνδεση μισθού- παραγωγικότητας βάσει της αξιολόγησης.

Συμμετείχαμε σε όλες τις απεργιακές κινητοποιήσεις για το θέμα, ενώ ήδη οι συνεχείς αναβολές, υπό την πίεση των εργαζομένων, στην εφαρμογή της νέας «αξιολόγησης» με την υποχρεωτική ποσόστωση, η ολοκλήρωση της οποίας έχει πλέον μεταφερθεί για οκτώ ολόκληρους μήνες μετά τη λήξη του «αξιολογούμενου» 2013, αποδεικνύουν ότι ο στόχος για την ακύρωση στην πράξη του αντισυνταγματικού Ν. 4250/2014 είναι όχι μόνο δίκαιος αλλά και εφικτός. Οι προθεσμίες των φορέων του Δημοσίου για τα στάδια της «αξιολόγησης» με την υποχρεωτική ποσόστωση μεταφέρθηκαν για αργότερα: οι αποφάσεις καταμερισμού των ποσοστών από τους Γενικούς Διευθυντές μετατέθηκαν για μέχρι τις 30 Ιουνίου, η αυταξιολόγηση μέχρι τις 15 Ιουλίου, οι εισηγήσεις μέχρι τις 31 Ιουλίου και οι εκθέσεις αξιολόγησης μέχρι τις 29 Αυγούστου.

Η μετάθεση των προθεσμιών δεν μας προκαλεί εφησυχασμό. Υπενθυμίζουμε πως βρίσκεται σε εξέλιξη, με τη συμβολή του Ενιαίου και των λοιπών Σωματείων και της Ομοσπονδίας στο ΥΠΠΟΑ, η πρωτοβουλία της Α.Δ.Ε.Δ.Υ. για μαζική συλλογή υπογραφών ενάντια στην «αξιολόγηση» - κόλαφο. Άλλωστε, στις 13/5 η Α.Δ.Ε.Δ.Υ. κοινοποίησε προς όλα τα Υπουργεία και την προβλεπόμενη εξώδικη δήλωση, με την οποία κηρύσσει «αποχή διαρκείας από κάθε διαδικασία ή ενέργεια, που συνδέεται με τη διαδικασία αξιολογήσεως, παρέχοντας κατά τον τρόπο αυτό πλήρη κάλυψη στο σύνολο των δημοσίων υπαλλήλων και εργαζομένων ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου», ενώ από 21/5 έχει καταθέσει και αίτηση ακύρωσης της όλης διαδικασίας. Η ανακοίνωση της παράτασης της «αξιολόγησης» πρέπει να μας κάνει να εντείνουμε τις προσπάθειές μας για να πετύχουμε την ανατροπή στην πράξη του νόμου, να πετύχουμε την πρώτη μεγάλη νίκη των εργαζομένων στο Δημόσιο τα τελευταία χρόνια!

Συνοψίζοντας

                Η δράση του Ενιαίου τη χρονιά που πέρασε αναπτύχθηκε σε μια συγκυρία ιδιαίτερα αρνητική για το σύνολο του δημόσιου τομέα, τον πολιτισμό και το ΥΠΠΟΑ. Συμμετείχαμε με όλους τους δυνατούς τρόπους και με κάθε πρόσφορο μέσο σε ένα ευρύτερο κίνημα ενάντια στα Μνημόνια και τους εφαρμοστικούς νόμους, στις περιοριστικές πολιτικές στον δημόσιο τομέα, στις απολύσεις, στο χτύπημα των δικαιωμάτων μας, στη διάλυση των κοινωνικών αγαθών, στο ξεπούλημα δημόσιας περιουσίας και στη συρρίκνωση του Υπουργείου Πολιτισμού. Το κίνημα αυτό, όπως και η συμμετοχή μας, είχε κορυφώσεις και υφέσεις, όμως δεν κατάφερε να σταματήσει και να ανατρέψει αυτές τις πολιτικές. Κατάφερε, μέχρι στιγμής, και συνεχίζει να προσπαθεί να καθυστερήσει κάποιες από τις όψεις αυτών των πολιτικών.

                Στο κίνημα αυτό συμμετείχαμε με όλες μας τις δυνάμεις και προσπαθώντας να χρησιμοποιήσουμε κάθε μέσο: από την απεργία, ακόμη και την πολυήμερη, έως τις προσφυγές στη δικαιοσύνη. Μετά την διαθεσιμότητα 184 συναδέλφων, μετά την ψήφιση του νόμου περί αξιολόγησης και τη στοχοποίηση των συναδέλφων ΙΔΑΧ, και με έναν Οργανισμό συρρίκνωσης της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας να βρίσκεται προ των πυλών, προφανώς είναι αδύνατο ο απολογισμός του Συλλόγου να θεωρείται «θετικός».

                Προσπαθήσαμε να οικοδομήσουμε συμμαχίες, υπερασπιζόμενοι τα συμφέροντα των μελών μας και το έργο του ΥΠΠΟΑ, να παίξουμε ενοποιητικό ρόλο στη βάση της αντίληψης για ενιαίο αγώνα, για το τι είναι δημόσιο και πώς θα έπρεπε να λειτουργεί. Βρεθήκαμε στο ίδιο μετερίζι με την πλειοψηφία των σωματείων και των εργαζομένων στο ΥΠΠΟ και τον δημόσιο τομέα, αλλά και με τμήματα του μαχόμενου κοινωνικού σώματος. Η ενότητα και αλληλεγγύη με τους άλλους εργαζόμενους και την κοινωνία που πλήττεται είναι ίσως το πιο σημαντικό ζητούμενο και για το επόμενο διάστημα.

                Είναι αναγκαίο να επισημανθεί και πάλι ότι αυτό που δεν καταφέραμε να ξεπεράσουμε είναι η λογική της «ανάθεσης». Παρά τις προσπάθειες ενεργότερης συμμετοχής όλων των συναδέλφων, σε μεγάλο βαθμό πολλά θέματα είχαν ανατεθεί στο Διοικητικό Συμβούλιο να τα «διαχειριστεί». Προφανώς η λογική της ανάθεσης εντοπίζεται στο σύνολο των σωματείων. Η ευθύνη ανήκει εξίσου στο Διοικητικό Συμβούλιο, στο βαθμό που δεν κατάφερε να βρει τους τρόπους να πείσει όλα τα μέλη να κινητοποιηθούν, μοιράζεται όμως και στα μέλη, στο βαθμό που η δύναμη ενός σωματείου δεν είναι παρά η βούληση των ίδιων των μελών του.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΡΑΣΗΣ

Συνεχίζουμε την πάλη μας ενάντια σε οποιαδήποτε προσπάθεια συρρίκνωσης του ΥΠΠΟΑ, μείωσης ή κατάργησης των οργανικών θέσεων, ενάντια στη μισθολογική μας υποβάθμιση, τη διαθεσιμότητα και τις απολύσεις, όπως κι αν βαφτιστούν, και την ιδιωτικοποίηση.

ΠΑΛΕΥΟΥΜΕ ενάντια στις απολύσεις. Οι 184 «διαθέσιμοι» συνάδελφοι πρέπει να γυρίσουν στις δουλειές τους με κάθε τρόπο. Αν αυτοί οι συνάδελφοι βρεθούν απολυμένοι, θα είναι η μεγαλύτερη ήττα για όλους μας και θα έχει κατοχυρωθεί η δυνατότητα της κυβέρνησης να απολύει κατά το δοκούν δημοσίους υπαλλήλους.

ΠΑΛΕΥΟΥΜΕ για να μην εφαρμοστεί το απαράδεκτο και αντισυνταγματικό νομοθέτημα του ΥΔΜΗΔ για την συγκριτική αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων. Συμμετέχουμε στην καμπάνια της ΑΔΕΔΥ και στην κηρυγμένη αποχή από το καθήκον της αξιολόγησης και καλούμε τους συναδέλφους να απέχουν από κάθε διαδικασία αξιολόγησης. Καλούμε τους προϊστάμενους να αρνηθούν να εφαρμόσουν την απαράδεκτη ποσόστωση, με κατάλληλη νομική στήριξη. Ζητάμε κατάργηση του νέου πειθαρχικού και της δυνητικής αργίας των δημοσίων υπαλλήλων, όπως και των Ν. 4024, 4093 και 4172.

ΚΑΤΑΓΓΕΛΟΥΜΕ τη βιομηχανία καταγγελιών και διώξεων εναντίον συναδέλφων. Ζητάμε να σταματήσουν οι έλεγχοι και η στοχοποίηση των συναδέλφων ΙΔΑΧ και άλλων, θεωρούμε αυτονόητο ότι όλοι οι συνάδελφοι θα σταθούμε αλληλέγγυοι μεταξύ μας. Οι εργαζόμενοι στο ΥΠΠΟΑ δεν έχουμε να αποδείξουμε τίποτα στους καταστροφείς του δημόσιου τομέα. Οποιος θέλει να μας κρίνει, να μας κρίνει με βάση το έργο που παράγουμε για το δημόσιο συμφέρον κι όχι με βάση τα κριτήρια πρόσληψης ή κατάταξης που ίσχυσαν πριν από 10 ή 20 χρόνια και τέθηκαν από νόμους ή αποφάσεις του ΑΣΕΠ.

ΠΑΛΕΥΟΥΜΕ για ένα δημόσιο που θα λειτουργεί με γνώμονα το κοινωνικό συμφέρον και θα προασπίζεται τα κοινωνικά αγαθά: παιδεία, υγεία, πολιτισμό. Αντιστεκόμαστε σε κάθε "μεταρρύθμιση" που στόχο έχει να κομματικοποιήσει τον δημόσιο τομέα ή να τον κάνει έρμαιο στα συμφέροντα του ιδιωτικού τομέα, όπως το σχέδιο νόμου που εξήγγειλε το ΥΔΜΗΔ για τις αλλαγές στις κρίσεις των προϊστάμενων.

ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ τη μισθολογική μας αναβάθμιση και την αναγνώριση της προϋπηρεσίας όλων των συναδέλφων. Κατάργηση του Ν. 4024/2011 και όλων των νόμων που υποβάθμισαν τα μισθολογικά, ασφαλιστικά και συνταξιοδοτικά μας δικαιώματα. Παλεύουμε ενάντια στις νέες ρυθμίσεις που προωθεί η κυβέρνηση για την αύξηση των ορίων ηλικίας, τη μείωση των επικουρικών συντάξεων και την ισοπέδωση της κύριας σύνταξης με την «εγγυημένη» σύνταξη των 360 ευρώ.

ΖΗΤΑΜΕ την απόσυρση του σχεδίου Οργανισμού και να γίνει διάλογος από μηδενική βάση. Απαιτούμε να καλυφθούν τα κενά σε προσωπικό. Λέμε όχι στην κατάργηση της μονιμότητας των δημοσίων υπαλλήλων.

ΠΑΛΕΥΟΥΜΕ για μόνιμη και αξιοπρεπή εργασία για όλους, όχι στις ελαστικές σχέσεις εργασίας, την εργασία μέσω ΜΚΟ, την ενοικίαση εργαζομένων και τις εργολαβίες στο δημόσιο. Άμεση κατάταξη των 187 συναδέλφων μας (ΦΕΚ Δεκ. 2010). Να προηγηθεί το υποστελεχωμένο ΥΠΠΟΑ σε νέες προσλήψεις και μετατάξεις προσωπικού από άλλα Υπουργεία, νπδδ και ΟΤΑ.

ΖΗΤΑΜΕ την απόσυρση των διατάξεων των νόμων περί φαστ-τρακ του Υπουργείου Ανάπτυξης και κάθε διάταξης που ψαλιδίζει τον αρχαιολογικό νόμο και την συνταγματική επιταγή προστασίας των μνημείων και ανοίγει το δρόμο σε "ιδιωτικούς" όρους πολεοδόμησης, χρήσης γης και προστασίας των μνημείων, όπως στον Αστέρα Βουλιαγμένης, στο Ελληνικό, στο Κάβο Σίδερο Λασιθίου, στην Ακαδημία Πλάτωνος κ.α.

ΑΝΤΙΔΡΟΥΜΕ στην εκποίηση της δημόσιας περιουσίας μέσω ΤΑΙΠΕΔ, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά μνημεία και πολιτιστική κληρονομιά. Συντονιζόμαστε σε κοινό μέτωπο κατά της εκποίησης των μνημείων (νεοκλασικά Πλάκας, προσφυγικά κ.λπ.), του αιγιαλού, των περιοχών ιδιαιτέρου φυσικού κάλλους, των ελεύθερων χώρων, με το πρόσχημα της «τουριστικής αξιοποίησης». Τα ακίνητα του Υπουργείου Πολιτισμού να διατεθούν για τις ανάγκες του πολιτισμού.

ΠΑΛΕΥΟΥΜΕ ενάντια σε κάθε σχέδιο ιδιωτικοποίησης και εμπορευματοποίησης της πολιτιστικής κληρονομιάς, παραχώρησης δημόσιου χώρου σε ιδιωτικά συμφέροντα (τραπεζικούς ομίλους, ιδρύματα κλπ). Οι αρχαιολογικοί χώροι και τα μνημεία της χώρας μας ανήκουν σε όλο το κοινωνικό σύνολο. Αποτελούν φορείς της ιστορικής μνήμης, δεν αποτελούν αντικείμενο διαπραγμάτευσης με όποιους «επενδυτές», δεν αποτελούν αντικείμενα για ιδιωτικοποίηση, ούτε πεδίο κερδοφορίας για κανέναν ιδιώτη.

Συντονιζόμαστε με τα σωματεία του δημοσίου τομέα σε κοινό αγώνα που θα αποτρέφει την επιβολή της συρρίκνωσης του δημοσίου και τις επικείμενες νέες διαθεσιμότητες και απολύσεις.

Καλούμε όλους τους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα και τους ανέργους να στηρίξουν τον αγώνα μας, γιατί ο πολιτισμός αποτελεί κοινωνικό αγαθό, ακόμη πιο αναγκαίο να προσφέρεται σε όλους και όλες σε αυτή την περίοδο της κρίσης.

Σε αυτό το πλαίσιο αποφασίζουμε:

        Συμμετοχή σε όλες τις κινητοποιήσεις για να παρθούν πίσω οι διαθεσιμότητες και οι επικείμενες απολύσεις. Συντονισμός με πρωτοβάθμια σωματεία και ομοσπονδίες εντός και εκτός ΥΠΠΟΑ, ΑΔΕΔΥ, Συντονιστικό Διαθεσίμων για την ανατροπή αυτής της πολιτικής.

        Συντονισμός με άλλα σωματεία του πολιτισμού και άλλα σωματεία του δημοσίου ενάντια στο νόμο περί αξιολόγησης και επανέλεγχου των ΙΔΑΧ, ενάντια στα νέα Οργανογράμματα και τη διάλυση του δημόσιου τομέα.

        Εξουσιοδοτούμε το ΔΣ να προχωρήσει σε απεργίες και πολύμορφες κινητοποιήσεις, σε περίπτωση απειλής για απολύσεις-διαθεσιμότητες με όποια μορφή.

        Εξουσιοδοτούμε το ΔΣ να προχωρήσει σε απεργίες και πολύμορφες κινητοποιήσεις, σε περίπτωση που τα πορίσματα του ΣΕΕΔΔ προτείνουν άδικη απόλυση για οποιονδήποτε συνάδελφο.

        Συμμετέχουμε σε πρωτοβουλίες και δράσεις ενάντια στην εκποίηση των νεοκλασικών της Πλάκας και άλλων μνημείων.

Η ενεργοποίηση όλων των μελών του Συλλόγου, συλλογικά και αποφασιστικά, είναι η μόνη που μπορεί να φέρει αποτελέσματα σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία.

 

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΑ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ