ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΛΛΑΔΟΣ

 Μη κερδοσκοπικός επιστημονικός φορέας

 

     

Αθήνα 10-10-2011, αρ. πρωτ. 1821

 

Προς:  Το Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων

 

Α) Γραφείο κ. Υπουργού (9942)

Β) Γραφείο κ. Γενικού Γραμματέα (8920)

Γ) Τομέας Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (631, Γραφείο ειδ. γραμματέα)

 

 Θέμα: Αφάνταστα λανθασμένη παράφραση των όρων H. sapiens και H. s. sapiens στο βιβλίο Αρχαίας Ιστορίας της 1ης Γυμνασίου.

 

 Αξιότιμοι κ.κ.,

 

Στην 1η παράγραφο της 6ης σελίδας του ανωτέρω βιβλίου αποδίδεται ο όρος Homo sapiens sapiens ως «άνθρωπος ο Σοφότατος», γεγονός που ξεκάθαρα αποτελεί παγκόσμια (και οπωσδήποτε αρνητική) πρωτοτυπία. Μπορεί οι συντάκτες του βιβλίου να θεωρούν τους εαυτούς τους σοφότατους – και για αυτό πιθανόν έχουν μισθούς αδρότατους, οι υπόλοιποι άνθρωποι που δεν είναι πάνσοφοι σε ποίο άραγε είδος ανήκουν, σε άλλο; Εξαρχής βέβαια ο όρος Homo sapiens λανθασμένα μεταφράζεται σαν άνθρωπος ο Σοφός, από το οποίο μάλλον συνειρμικά προέκυψε (εξ αιτίας των δύο sapiens;) εκείνο το σοφιστικό Σοφότατος. Αντίθετα και καθώς sapienza σημαίνει γνώση και όχι σοφία, μια απόδοση που ταυτόχρονα καλύπτει χωρίς πρόβλημα όλα τα μέλη του είδους μας είναι: Άνθρωπος ο γνωστικός ή σώφρων-ας (με κεφαλαίο το γένος των Ανθρώπων και με μικρό το είδος, κι όχι ανάποδα).

Εξάλλου, το γένος Homo σε πλάγια γράμματα αναγράφεται κατά τους διεθνείς κανόνες ταξινόμησης, που ισχύουν εδώ κι αιώνες, με H κεφαλαίο και όχι με h μικρό, όπως αντίθετα στην ίδια παράγραφο αυτή η λέξη απαντάται τρεις φορές (με h μικρό και ίσια γράμματα). Μπορεί κάποιοι να βρίσκουν τα ανωτέρω σχολαστικά, όμως με παρόμοιες ανακρίβειες είναι αδύνατο να υποστηρίζεται ότι το επίπεδο των προσφερόμενων γνώσεων στη χώρα μας είναι έστω ικανοποιητικό.

Ευτυχώς ή δυστυχώς σε αντίστοιχα ζητήματα η Ανθρωπολογική Εταιρεία Ελλάδος, σε σχέση με οποιονδήποτε αρχαιολογικό, διδακτικό ή πανεπιστημιακό κρατικοδίαιτο εντόπιο φορέα, αποδεδειγμένα προσφέρει πολύ περισσότερα και μάλιστα αφιλοκερδώς εδώ και πολλές 10ετίες. Με αυτά τα δεδομένα σας εφιστούμε την προσοχή στα ανωτέρω σφάλματα, για να εκδώσετε άμεσα διορθωτική εγκύκλιο ώστε να σταματήσουν εκατομμύρια Έλληνες μαθητές, γονείς κ.ά. να διδάσκονται (ή/και χιλιάδες καθηγητές να διδάσκουν) παρόμοια εξόφθαλμα λάθη, αλλ’ επίσης και γενικότερα να πάψει η χώρα μας να γίνεται εύκολος στόχος, στα μάτια ιδίως τρίτων.

Εν αναμονή των δικών σας ενεργειών, με την παράκληση της παράλληλης ενημέρωσής μας.

 

Εκ μέρους του Δ.Σ. της ΑΕΕ, Δρ Ανθρωπολογίας Νίκος Α. Πουλιανός, Μέλος του Συμβουλίου των Ευρωπαίων Ανθρωπολόγων

       

Σημ (της www.aee.gr) : Δεν είναι ν’ απορεί κανείς πώς η χώρα μας, εκ του εξωτερικού τηλεκατευθυνόμενη ή μη, δεν έχει μια σαφή και σύγχρονη άποψη ούτε καν για το είδος που ανήκουν οι άνθρωποι, με ό,τι αυτό πολλαπλασιαζόμενο κοινωνικά και οικονομικά συνεπάγεται για την κατάντια που τελευταία βιώνουμε όλοι μας. Έτσι, χρόνια τώρα σε μια τόσο απίθανα λανθασμένη διδασκαλία δεν αντέδρασε κανένας πλούσια αμειβόμενος φορέας ούτε της πολιτισμικής κληρονομιάς, ούτε των πανεπιστημίων μας, σιγοντάροντας ίσως κιόλας με την αδιαφορία, τον ωχαδελφισμό και το να μην γινόμαστε δυσάρεστοι ιδίως σε κάποιους διαπλεκόμενους που είναι προφανές ότι διαθέτουν μπαρμπάδες με μεταξωτές περισκελίδες.

 

  Επιστροφή στα περιεχόμενα